Marknadsföring och politik

politik riksdagen
Partierna kommer att spendera 340 miljoner kronor under valåret, visar DN:s beräkning. Större delen av pengarna läggs på reklam. Reklamfilmer i tv – men framför allt på nätet – kommer att spela en större roll än i något tidigare val. ”Det är så många väljare som läser media på det sättet. Man läser tidningar och kollar på tv i telefonen, i paddan, man ser klipp på Youtube”, säger Per Nilsson, Moderaternas analys- och kommunikationschef.

Så stod det inledningsvis i en artikel från Dagens Nyheter, som skrevs i januari tidigare i år. Det var då det så kallade “supervalåret” inleddes och alla svenskar var nog lite spända. Under året som varit kan man verkligen säga att det verkligen varit ett supervalår, men den som tror att det är över nu får helt enkelt tänka om. Den som nu, mot förmodan, har missat det faktum att det är nyval – eller extra val som det mer korrekt heter – bör snarast möjligt börja förbereda sig på en hel del debatter, valaffischer och allt som kommer med en valkampanj.

Det var ju nu i veckan som Stefan Löfven gick ut med informationen om att det blir ett extra val den 22 mars (mer information här). Detta kom sig för att regeringens budget inte blev framröstad, utan Sverigedemokratern gick in och röstade på de Alliansens budget, varpå oppositionen vann. Att regeringen inte fick igenom sin budget ledde sedan till två alternativ: antingen avgår Löfven, eller så blir det nyval. Och det blev nyval.

Det är med andra ord dags för ännu en valkampanj och man undrar så klart hur denna kommer att se ut. Kommer de natt skilja sig från tidigare kampanjer? Kommer det fler involveras? Kommer färre? En smart sak för de olika partierna är såklart försöka täcka all media även denna kampanj, och precis som Per Nilsson säger till Dagens Nyheter är det viktigt att lägga pengar på reklamfilm och nätet. En produktionsfilm kan vara avgörande och det är värt att lägga pengar på att skapa den för att sedan sprida den via sociala medier. Läs gärna mer hos http://www.brikk.se för att ta reda på hur en sådan film görs samt vilka olika varianter en kan ta fram. Andra alternativ som att marknadsföra sig i media genom att vara med i tv-program och prata om sin sak är även det en smart sak. Någonting som Stefan Löfven redan tagit anda på och ikväll kommer han att besöka Skavlan för att lyfta fram sina tankar och åsikter om både  extra val och vad han hoppas få ut av detta.

Så mycket pengar satsade partierna på reklam till årets val:

  • Moderaterna: 50-60 miljoner
  • Socialdemokraterna: 70 miljoner
  • Miljöpartiet: 20 miljoner
  • Vänsterpartiet: 9,5 miljoner
  • Centerpartiet: 70 miljoner
  • Folkpartiet: 35 miljoner
  • Kristdemokraterna: 25 miljoner
  • Sverigedemokraterna: 45-50 miljoner