Att tänka på som egenföretagare inom e-handeln

E-handeln – ett perfekt sätt för en företagare att sälja sina produkter utan att ha en dyr och krånglig hyra att betala varje månad och samtidigt det bästa sättet för konsumenter att hitta till hemsidan. Idag behöver det inte kosta skjortan för att få ut sitt varumärke, bara lite finurlighet, SEO-optimerade texter och ett ihärdigt plitande på sociala medier.

 

Det är mycket ett e-handelsföretag ska tänka på trots att det kanske inte innebär skyhöga kostnader. Att göra sig sedd på nätet med en webshop bland alla konkurrenter kräver tålamod och tid för att rankas högre upp på hemsidor och få mer trafik till sin sajt. En snygg hemsida, som en från Magento webshop, ser inbjudande ut, har bra produktbeskrivningar som slår huvudet på spiken och ärständigt uppdaterad. Detta är bara ett fåtal punkter att skriva upp på listan för dig som e-handlare.

 

För dig som ska bli eller är egenföretagare och har en hemsida

webshop e-handlareNär du startar ett e-handelsföretag eller redan bedriver ett sådant</a> så gäller det samtidigt att ha koll på de tekniska lösningarna. Du bör välja ett system med omsorg och göra så att kunder lätt hittar dit samtidigt som du kan sprida information om webbutiken. Här finns det flera vägar att ta – många bygger sina egna system medans andra håller sig till standardlösningar och open source.

 

Vid uppstarten är det oftast du själv som finansierar det hela men om din försäljning utökar så får du rörelsekapital och kan behöva någon form av distribution. Vissa sköter allt själva medan det kan vara klokt att anlita någon om företaget växer snabbt och med den växande e-handeln är detta ganska troligt i många fall. Ett råd är dock att alltid börja i liten skala och väx successivt med tiden för att sedan längre fram leta dig in på nya marknader.

 

Tips på en bra hemsida

En webbshop och en hemsida ska ha flera aspekter som fungerar för kunden. Dels ska de vara användarvänliga och lätta att förstå och dels krävs det en röd tråd som får folk att känna igen stil och policy som bör genomsyra hela hemsidan. Kort och gott handlar det om att kombinera företagets mål med kundernas mål. Här följer några enkla tips.

 

  • Lättöverskådlig
  • Tillgänglig dygnet runt
  • Mobilanpassad
  • Hemsidan bör vara “luftig”
  • Laddas snabbt m.m.

 

Nyligen har den nya lagen om GDPR  trätt i kraft, vilket ska skydda uppgifter mer än tidigare och detta måste ett e-handelsföretag ta fasta på.