Så kommer du igång med webshopen

Du som har planer på att starta en webbaserad butik bör först och främst ha en bra plattform att utgå ifrån, och sedan gäller det att komma igång med själva butiken – och då finns en hel del saker som kan vara bra att tänka på. Dessa listas här.

Om du ska starta en butik på nätet, en e-handel, bör du först och främst välja en plattform som är optimalt anpassad för att bygga en webshop på, en snygg hemsida som är skapade för att du ska kunna driva din butik enkelt och smidigt kort sagt. Välj därför den webshop plattform som är bäst anpassad för dina behov och för hur du vill att din butik ska se ut. Sedan kommer det verkliga arbetet och det är att få upp butiken och gå med lönsamhet, men för att lyckas med detta finns massor av saker som är viktiga att tänka på. Som tur är finns en hel del experter där ute som är villiga att dela med sig av sina bästa tips och en sådan är nättidningen Driva Eget som skapa just den här typen av guider. Så vad tipsar de om då? Håll i dig nu, för nu kör vi.

Bästa tipsen för att starta en lyckad webshop

  1. Börja med att välja riktning på butiken – skriv en affärsplan och sätt en huvudstrategi där du tydligt skriver ned dina konkurrensfördelar såsom dina priser, kanske din servicegrad eller rent av att du erbjuder ett fantastiskt sortiment eller är den bästa inom ditt område. Glöm heller inte att räkna på dina kostnader redan här och tänk på att frakt tillkommer för kunden beroende på varifrån denne handlar i inom eller utanför landet.
  2. Plattformen – återigen, glöm inte vikten av att välja den rätta tekniska lösningen som är bäst lämpad för din butik och nisch.
  3. Trygga betalningar – välj etablerade betalningslösningar såsom Klarna, Payex eller Payson förslagsvis som kunderna redan litar på.
  4. Sortimentet – håll alltid sortiment och utbud uppdaterat, likaså din sajt så att kunderna känner att du är med i utvecklingen och kan erbjuda det senaste och inte är daterad.
  5. Marknadsföring – en viktig komponent för att lyckas är att marknadsföra sig smart, börja med kreativa lösningar innan du börjar oroa dig för trafik och liknande. Testa i stället sociala medier för att nå ut med erbjudanden och annat. När detta är klart kan du börja oroa dig över att klättra på Google med allt vad det innebär.
  6. Nöjda kunder är A och O – du vill ha kunder som kommer tillbaka och bästa sättet att skapa en återkommande kundkrets är att hålla dina kunder nöjda, och det gör du genom att vara nåbar, erbjuda trygg betalning och ge bra kundservice.

Ovan är sex stycken punkter som inte ska underskattas, men en sak som du heller inte ska glömma bort är att det tar tid. Och låt det ta tid. Alla de framgångsrika företagen har tagit lång tid att bygga upp och etablera – så gör det samma. Gör ditt varumärke känt som det trygga, bra valet och känn dig inte stressad om det tar ett tag innan företaget klättar i värde, tänk i stället på att fokusera på att bygga ett bra sortiment och även att mäta, se över och göra om när det väl behövs så kommer även din butik bli en lyckosaga. Lycka till nu!