Det finns många olika individuella faktorer som påverkar kunders köpbeteende och ger svar på varför kunder väljer att köpa vad de köper. Både kulturella faktorer, sociala påtryckningar och olika personliga egenskaper påverkar en konsument.
Till exempel är “Word of Mouth”-marknadsföring något som blivit mycket omtalat under senare år. Det är marknadsföring genom informationsspridning mellan enskilda individer och tidigare kunder. Om en person du litar på talar gott om ett visst varumärke eller en specifik produkt eller tjänst ökar nämligen chansen att du tar dennes råd och köper detta. Så kallad “Word of Mouth”-marknadsföring är emellertid inte helt lätt att kontrollera såsom andra mer mätbara metoder är. Det är därför en metod som endast bör användas som komplement till även annan marknadsföring. Rätt marknadsföring är viktigt och handlar om företagets överlevnad. Nedan listas ett par tips och trix för dig som vill optimera din marknadsföring.
Sociala medier
Att ha ett varumärke som är aktivt i sociala kanaler är helt grundläggande för 2020-talets marknadsföring. Oavsett vad för typ av produkt eller tjänst som du säljer, om du är ett produktionsbolag i Stockholm eller en florist i Umeå, kan garanteras att en stor del av din målgrupp använder sociala medier. Rätt marknadsföring är därför att ha ett företagskonto på kanaler som Facebook och Instagram. Om du ökar företagets närvaro på sociala medier kan du nämligen få din redan trogna kundbas att känna en ännu starkare köplust, och de kan även hjälpa dig att sprida ditt varumärke genom likes och delningar. Att satsa på “Word of Mouth”-marknadsföring genom sociala medier ligger således helt rätt i tiden. Det du behöver göra för att det ska bli rätt är dock att skapa mycket content och inlägg som kunderna sedan faktiskt kan dela. Exempelvis kan det vara en snyggt tagen bild på din senaste produkt, ett kort videoklipp där du visar upp tjänsten som du säljer eller något annat kreativt.
Varumärke och logotyp
En aspekt som ibland förbises bland rådgivare inom marknadsföring är grundläggande delar som företagets logotyp. Faktum är att det finns flera undersökningar som visar att logotypen påverkar en stor del av upplevelsen av företaget, kundnöjdheten, konkurrenskraften och varumärkets kvalitet. Det är en grundbult i varumärket och ett sätt att på sikt erhålla högt varumärkeskapital. Den rätta logotypen ska vara enkel men unik, tydlig men mystisk.
När logotypen väl blivit inarbetad är det också viktigt att tänka på att ändra den med försiktighet. Helst kanske inte ändra den alls. Det finns nämligen flera skräckexempel på företag som ändrat logotyp och nästan gått i graven. Ett aktuellt exempel är det välkända varumärket Tropicana som säljer juice över hela världen. Under 2009 förändrade Tropicana sin logotyp och utseendet på sina juiceförpackningar på den amerikanska marknaden. Förändringen kritiserades så till den grad att företaget till slut tvingades ändra tillbaka till ursprungsdesignen. Samtidigt hade Tropicana förlorat 20 procent av sin försäljning på en månad, vilket resulterade i ett minus med tiotals miljoner dollar. Att gå tillbaka till ursprungslogotypen stoppade det akuta droppet, men samtidigt resulterade det ostrategiska valet av designbyte att flera konkurrenter utnyttjat situationen och nu lockat över delar av Tropicanas tidigare trogna kundkrets. Med detta sagt är det viktigt att vara lyhörd och strategisk för att skapa den rätta marknadsföringen.